מקצוענות בתפעול עסקים – הבלוג

דרושים

מספר לקוחות שלנו מחפשים לאייש משרות פתוחות. מהיכרות אישית עם הלקוחות – כל המשרות בתנאים מצויינים והעבודה מתבצעת עם אנשים נהדרים ומונחי מטרה.

את קורות החיים יש לשלוח לכתובת: info ב- tiful4u.co.il:

Senior client developer / lead

Two years of experience in developing Android / iOS / Blackberry applications

Experience in developing client-server applications client side

Experience with JSON and RESTful protocols

Experience with social networks API's – a plus

experience in developing consumer applications – a plus

Hacker at heart, strong team player with love of coding

B.Sc. in Computer Science or equivalent is an advantage

Senior server developer / lead

3+ years Java server platforms Spring, Tomcat, Hibernate, etc

MySQL, Mongo DB, Casandra, Linux

Experience with highly scalable platforms.

Experience with mobile applications a plus

Artificial intelligence background is a plus

Hacker at heart, strong team player with love of coding

B.Sc. in Computer Science or equivalent is an advantage

Flash Programmer

Action script 3, OOP, debugging, tweening engines (tweenlite) , Xml, json

Environments – Flash cs5, flash develop

Photoshop – advantage

JavaScript –advantage

Game development – big advantage

Location: central Tel Aviv

זהות תאגידית (Corporate Identity)

זהות תאגידית (Corporate Identity)

עסקים קטנים רוצים לרוב להיתפס כ"עסק רציני". כדי להיראות כמו עסק רציני הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לבנות "זהות תאגידית" (ובאנגלית Corporate Identity). מטרתו של התהליך הוא לייצר תחושה של הזדהות עם החברה וליצור אחידות בכל התקשורות מול הלקוח. זהות תאגידית היא חלק מהשווק של העסק וכך כששולחים מייל, כשלקוח רואה מצגת או כאשר מסתכלים על כרטיס הביקור – כולם נותנים ללקוח תחושה של "אני כבר מכיר את החברה" והדרך לפנייה אלינו ולבקשת שירותים מתקצרת משמעותית.

היתרון הגדול לעסק קטן עם 2-5 עובדים הוא שיצירת "זהות תאגידית" נותנת ללקוח תחושה שהעסק גדול הרבה יותר מגודלו האמיתי, דבר שמציב מיידית את העסק במדרגת אמון גבוהה אצל הלקוח.

יצירת "זהות תאגידית" הינו תהליך שמערב לפחות את האלמנטים הבסיסיים הבאים:

1.  לוגו – לוגו העסק חייב להיות בכל המסמכים ובכל התקשורות עם הלקוח. ללא לוגו העסק הלקוח מזדהה פחות עם המסר המועבר. חשוב לדעת שהלוגו הוא האלמנט הראשון שהעין רואה ובאופן מיידית המוח מקשר אותו לאדם הרלוונטי ולתקשורות קודמות עם העסק.

2. חתימת מייל – חתימת מייל מסודרת המכילה: שם מלא, טלפון (משרד), טלפון נייד, כתובת דואר אלקטרוני, כתובת אתר אינטרנט ומעט תוספות (לדוגמא: דף פייסבוק או מסר פרסומי). בעניין הלוגו – מומלץ להוסיף לוגו לחתימת המייל, למרות שקוראי דואר רבים לא יציגו אותו משיקולי אבטחה. הלוגו צריך להיות ממוקם כך שגם אם לא יוצג – עדיין עימוד החתימה לא יתקלקל.

הערה: חשוב לומר שגם כאשר המייל נשלח מג'ימייל או מהבלקברי הפרטי – עדיין חייבת להיות חתימת מייל דומה ככל האפשר לחתימה הרגילה.

3. מצגות – להלן ההמלצות מבחינת "זהות תאגידית": בכל אחד מהשקפים חייב להיות לוגו של העסק, כל הפונטים במצגת חייבים להיות מאותו סוג (מחקרים מראים ש"אריאל" ו"דייויד" הם הטובים ביותר), מסרים ברמה זהה חייבים להיות בעלי פונט בגודל זהה (לדוגמא: כל ההסברים יהיו בגודל פונט 14, כל הכותרות – גודל פונט 20 וכו'), כל המצגות חייבות להיות מבוססות על אותה תבנית (Template) של Powerpoint.

4. ברושורים – בכל הברושורים הלוגו חייב להיות בדיוק באותו מקום, חייבת להיות אחידות בגודל הטקסטים וברווח בין השורות (מומלץ: שורה וחצי), כל הברושורים חייבים להכיל חתימה הכוללת לפחות את: שם העסק, אתר אינטרנט, כתובת מייל ראשית (עדיף מאוד להשתמש בכתובת מסוג info בדומיין העסק ולא בכתובת פרטית או בכתובת של ספק אינטרנט כמו Gmail או Netvision).

הערה כללית לגבי שליחת ברושורים ומצגות: מומלץ מאוד לשלוח ברושורים ומצגות כקובץ PDF  ולא כקבצים בסיומת DOC, DOCX או PPT. הסיבה לכך היא שקובץ PDF  מוצג בצורה זהה בכל קוראי ה-PDF וכך מובטח שהלקוח יראה את הברושור או את המצגת בדיוק כמו שרצינו.

איך לאבד משרה בגלל חשיפה בפייסבוק

אני לא הראשונה ולא השניה שמזהירה מועמדים למשרות מ"פתיחות יתר" בפייסבוק ובאופן כללי ברשת, אבל השבוע יצא לי להיתקל בפסילה מיידית של מועמדת בעקבות מצב הפייסבוק שלה – מדובר על אחת המשרות שתפעול4יו מפרסמת עבור לקוחותיה (כחלק מהשירותים שאנו נותנים ללא תשלום). לגבי אחת המועמדות הפסילה היתה כמעט מיידית למרות שנתוניה התאימו במידה רבה לדרישות החברה. מכיוון שאני לא רגילה שמועמדים מתאימים נפסלים ועוד לפני שלב הריאיון הראשוני, הסתקרנתי ושאלתי את המנכ"ל מה היתה סיבת הפסילה. התשובה הפתיעה אותי – "כי מידת החשיפה שלה ברשת גבוהה מדי למשרה".

אחרי חקירה קצרה הסתבר לי שמנהלים רבים קושרים בין התפקיד ובין החשיפה הנדרשת ברשת: כך, מועמד למשרת מנהל שיווק ייפסל אם החשיפה שלו ברשת נמוכה מדי ומועמדת למשרת תוכניתנית תיפסל אם התמונות שהיא פרסמה לכולם בפייסבוק מציגות אותה שיכורה או בתנוחות חשופות מדי. יש שיאמרו שזו דעה קדומה – שהרי החיים הפרטיים של המועמד הם שלו בלבד, אבל כשמדובר על תחרות בין מועמדים רבים, זה לא ממש משנה. מנסיוני, מועמד או מועמדת צריכים לבדוק את רמת החשיפה ברשת שלהם לפני שהם מגישים מועמדות למשרה.

להלן כללים שריכזתי, לאחר שתיחקרתי מעסיקים פוטנציאליים לגבי מה שהם היו מצפים ממועמד. אין כאן שום "חוק" ואין ממש מקום לויכוח עם הכתוב – מדובר על מחשבות ודעות של מנהלים שתפקידם הוא לקבל או לא לקבל מועמדים למשרות:

1.      מידת החשיפה – בפייסבוק וברשתות המציגות מידע אישי לעולם להגביל את החשיפה ל"חברים" בלבד. תמונות אישיות מביכות הן הגורם העיקרי לפסילה מיידית של המועמד, עוד הרבה לפני שלב הראיון. חשוב לזכור שעל טעם וריח אי אפשר להתווכח וכך מה שמוגדר כמביך בעיני מנהל אחד יכול להיות חביב בעיני אחר. לטעמי מומלץ פשוט לחסום את האפשרות של הצגת מידע אישי ל"עולם" ולשמור אותו ל"חברים" או טוב מכך – לעצמכם.

2.      מידת החשיפה (2) – חובה לבדוק את ה-Wall האישי שלכם בפייסבוק ולהסתכל עליו בעיניים של מעסיק פוטנציאלי. פעמים רבות קיימים ב-Wall מסרים מאוד לא הולמים למועמד. כמו תמונות, גם את ה-Wall ניתן להגביל במידת החשיפה, אבל באופן כללי לדעתי מומלץ פשוט לנקות אותו לפני שליחת קורות חיים.

3.      רלוונטיות – הפרופיל ברשתות מקצועיות (ובראשן LinkedIn) צריך לתאום לקורות החיים באופן מושלם. לא אחת נתקלתי במצב שמועמדים נפסלו כי ב-LinkedIn שלהם היה תיאור תפקיד שונה לחלוטין מזה שנכתב בקורות החיים או בתקופות זמן שונות משמעותית ממה שמצויין בקורות החיים. באופן כללי ב-LinkedIn אפשר להשאיר רק משרות משלוש או ארבע השנים האחרונות, אלא אם מדובר על משרות בכירות במיוחד או משמעותיות לתפקיד שאליו מתמודדים. קחו בחשבון שפרופיל ה-LinkedIn ייבדק בוודאות על ידי המעסיק.

4.      חיפושי גוגל פשוטים – מומלץ לחפש את השם שלכם בעברית ובאנגלית כדי למצוא תגובות לא ראויות ומסרים שאינם מתאימים למשרה שאליה אתם מתמודדים. דוגמא אמיתית – מועמדת מבטיחה למשרת סמנכ"ל פיתוח בחברת תוכנה נפסלה בגלל שלפני שנתיים כתבה תגובה בשפה מאוד בוטה בבלוג של מישהו אחר. לאחר הפסילה היא כמובן סיפרה לי את הסיפור המלא על הטרדות מצידו ועל כמה שהתגובה היתה מוצדקת והולמת לדעתה, אבל בשורה התחתונה הסיפור לא משנה – התוצאה היא שהבחורה נפסלה.

אולי זו נשמעת טירחה מיותרת, אבל יש לזכור – כשמחפשים משרה צריך להתכונן כמו למבצע צבאי: אין מקום לטעויות ומה שאפשר להכין לפני – חובה להכין לפני. כשמחפשים עבודה יש המון הזדמנויות לפסילה מוקדמת ורק הזדמנות אחת להרשים את המעסיק ולהגיע לריאיון.

בהצלחה!

אחד עשר דברים שמראיינים לא יספרו לך בראיון עבודה

מתורגם מ-  11 Things HR Won't Tell You ע"י אלישיה בנדיקט,

המקור: http://newgradlife.blogspot.com/2010/05/job-interview-questions-interview.html

בעקבות כל חיפושי העבודה המתרחשים בימים אלו אני מקבלת שאלות רבות כיצד מועמד יכול לבלוט בין כל המועמדים ולהצליח להתקבל למשרה.

המידע הטוב ביותר תמיד מגיע מהמקור עצמו, וכך פניתי לראיין קבוצת מגייסי עובדים. הם חלקו איתי את הטיפים הבאים – דברים שהם בחיים לא יספרו לכם אבל בטוח שהם מקווים שתדעו אותם לפני שתיכנסו  לראיון.

1. דע את החומר

באופן כללי, לפני כל ראיון עליך לעשות "שיעורי בית" בצורת מחקר על החברה אליה אתה מנסה להתקבל. מעט מאוד מועמדים עושים זאת, כך שאם אתה אחד מהם, תקבל מייד "נקודות זכות" אצל המראיין ותבדל את עצמך בעיניו מכל המועמדים האחרים.

בצע מחקר על הענף (סקטור) שהחברה נמצאת בו. לכל הפחות, קרא את כל הדפים באתר האינטרנט של החברה על מנת ללמוד יותר על הלקוחות, השירותים, הניהול והמתחרים. קרא את קטעי העיתונות והפרסומים שהחברה מוציאה, כדי ללמוד על הפרוייקטים האחרונים שלה. נצל אתרים כמו LinkedIn או גוגל כדי ללמוד על הרקע של אנשים ולהגיע מוכן לראיון.

הערת המראיין: לא פעם נדהמתי כאשר שאלתי את השאלה "האם אתה יודע מה אנחנו עושים בחברה?" רק כדי לקבל את התגובה "יש לי רעיון כללי".

2. הצג את ההתאמה שלך לתפקיד ולארגון

ספר למראיין כיצד אתה רואה את עצמך מתאים לחברה ומהו הערך המוסף שתוכל לתרום לחברה במהירות. הראה שאתה חבר צוות שמוכן להשקיע ולא נמצא שם "רק עד שיבוא משהו טוב יותר". מחוייבות חזקה וגישה חיובית לעתים קרובות משיגות תוצאות טובות יותר מאשר הוכחת ניסיון מעשי – כל עוד אתה מסוגל ללמוד, פתוח לקבלת ביקורת ולומד מהר.

3. אל תאחר

קח מקדם ביטחון ניכר כדי למנוע איחור בגלל שהלכת לאיבוד או התעכבת בתנועה. מומלץ לבצע נסיעת ניסיון יום קודם, כדי לקבל מושג לאן להגיע, מהי הדרך הטובה ביותר להגיע והיכן כדאי לחנות. שמור אצלך את מספר הטלפון של המראיין, כדי שאם בכל זאת חל עיכוב בלתי נמנע, תוכל לברר אם  אפשר עדיין להגיע לריאיון או שעדיף לקבוע ביום\שעה אחרים.

4. אל תקדים

אם הקדמת באופן ניכר, מצא מקום לנוח ולהתרענן לפני הכניסה לראיון. תוכל להגיע למקום הריאיון כחמש עד עשר דקות לפני הראיון, אך לא לפני כן. המראיין שלך עובד לפי לוח זמנים ומסיבה זו לא ירצה לראותך לפני המועד שנקבע לך.

5. התלבש בצורה הולמת

עצה זו נשמעת בוודאי טריוויאלית, אולם מועמדים רבים מופיעים לראיון העבודה בבגדים מלוכלכים, מקומטים, עם שיער פרוע ו/או זקוקים למקלחת. אל תהיה כמוהם.

הערת המראיין: "אם מישהו רוצה תפקיד במשרד שלי, הוא צריך להראות לי שהוא מסוגל להיראות בהתאם. אם הוא מגיע בבגד שמתאים למכון כושר או למכולת, בוודאי שזה אינו לבוש הולם לראיון!".

6. התאמן על שאלות בסיסיות

בד"כ נוהגים לשאול שאלות כמו: "ספר לי על עצמך", "מה החולשות שלך?", "ספר לי על מקרה בו לא הסכמת עם הבוס שלך", "מדוע אתה רוצה לעבוד בחברת XYZ ?" כך שכדאי להכין מראש מענה מחושב, תמציתי, אינטליגנטי ויצירתי לשאלות אלה.

7. הקל על המראיין

המראיין בוודאי עצבני לא פחות ממך. כל דבר שתוכל לעשות על מנת להקל על התפקיד שלו יהווה בונוס ניכר עבורך. זכור, ריאיון אמור להיות שיחה בין שני אנשים. לא כדאי להעמיס על השיחה, לספר סיפורים על עצמך, או לאלץ את המראיין "למשוך" ממך מידע.

הערת המראיין: "הלוואי שהם היו יודעים שלא מעניין אותי לשמוע על המשכורות שלהם בעבר, או כל מיני סיפורי סבתא. מעניין אותי רק לדעת מה הם ירצו לעשות עבורי וכיצד הם מסוגלים לתרום לקידום החברה".

8. הכן מראש שאלות אינטליגנטיות ומעמיקות

השאלות שאתה שואל את המראיין חשובות לא פחות מהשאלות שהוא שואל אותך, על מנת לקבוע את התאמתך לתפקיד. זכור: שאלות בהתחלת הראיון אודות המשכורת, הטבות או חופשות, אינם דרך טובה להיראות אינטליגנטי במיוחד.

9. החזק קורות חיים מקצועיים ומלוטשים

הדברים הבאים יכולים בקלות להוביל מייד את קורות החיים שלך לערימת הניירות המיועדים לגריסה: שגיאות כתיב ודקדוק, קורות חיים כלליים ביותר וללא פרטים, כתובת מייל בלתי הולמת כמו למשל (דוגמא אמיתית): prettyhotandasty@hotmail.com, מכתב פניה שאינו ממוען ספציפית לתפקיד.

כאשר אתה שולח את קורות החיים שלך בתור צרופה למייל, הקפד להשתמש בשמך המלא בתוך שם הקובץ, לדוגמא "קורות חיים – אבי כהן" ולא "קורות חיים".

10. אל תשכח את נימוסיך

הצג את עצמך בנימוס וזכור את שם המראיין. אל תשב עד שיציעו לך לשבת. אם מישהו נכנס במהלך הראיון ומוצג לפניך, יש לקום. השתמש במילים "בבקשה", "תודה". בדרך החוצה הודה למזכירה או לפקידת הקבלה וזכור את שמה.

11. בקש את התפקיד

מועמדים רבים מתאפקים, כדי לא להיראות להוטים מדי או חרדים מדי. אם אתה חושב שאתה מתאים לתפקיד ורוצה לעבוד בחברה, אל תהסס לומר זאת! זה מראה על הרצון שלך בהזדמנות הזו ועל הנכונות שלך לקחת סיכון ולסגור את התנאים בהקדם.

הנאמר למעלה תורגם בלשון זכר אך מופנה לשני המינים כמובן.

המכונה החשובה ביותר לעסק

הפעם אני רוצה לגעת בשינוי שאנחנו מבצעים לאחרונה אצל לקוחותינו – הדאגה לתפעול הגוף. לא מדובר על תפעול "החברה" אלא על תפעול של האנשים שעובדים בחברה – בחברות רבות ובייחוד בהיי-טק לעיתים שוכחים שהעובדים הם ה"מכונות" של העסק ושגם אותם צריך "לתחזק". ההבנה הקדומה של חז"ל ש"נפש בריאה בגוף בריא" משתנה כיום בראייה העסקית ל"גוף בריא לתפוקה טובה לחברה" ולא מעט מחקרים נכתבו על העובדה שעובדים בריאים ומרוצים מספקים לחברה תפוקות גבוהות ואיכותיות יותר.
מתוך הראייה הזו, אנחנו ממליצים ללקוחותינו לאחרונה לנקוט מספר צעדים ליצירת אווירה "בריאה" במשרד:
1. שינוי המטבחון – בחברות רבות מוצאים ופלים ובייגלה במטבחון ומיצים ממותקים במקרר. אני לא אומרת שהדבר פסול, אבל גילינו שכאשר מוסיפים גם פירות וירקות לתפריט וכן מוסיפים למיצים הממותקים במקרר גם מיצים טבעיים – עובדים רבים מעדיפים לקחת בננה על פני ופל ותפוח על פני בייגלה. מיותר לציין שהתפרקות הסוכרים בפירות ארוכה לעין שיעור מאשר מהירות התפרקות הסוכרים של חטיפים וכך נשמרת רמת אפקטיביות גבוהה לאורך זמן. עדיין לא הייתי ממליצה לחסל לחלוטין את הופלים והבייגלה – לפעמים ממש "מוכרחים" איזה ופל עם הקפה, אבל לאורך זמן ראינו שצריכת הופלים יורדת משמעותית, מה שגורם להשלת ק"ג מיותרים ולשיפור הבריאות ומצב הרוח.
2. איסור עישון ושיחות פרטיות בטלפונים סלולריים בתחומי המשרד – למרות שהעישון אסור לפי חוק, עדיין בחברות רבות מעשנים בתוך המשרד, במסדרון החיצוני או במדרגות. חברות שמבהירות לעובדים שפעילויות של עישון ושיחות פרטיות צריכות להתבצע מחוץ לתחומי הבניין – מאפשרות לעובדים לנשום אוויר חיצוני ולראות אור שמש. מחקרים מוכיחים שאור השמש גורם לרגש חיובי אצל אנשים וכך עולה תפוקת העבודה.
חשוב מאוד להסביר לעובדים שהצעד נועד לטובתם וללוות את האיסור בצעדים נוספים חיוביים, שאחרת הכוונה הטובה יכולה להפוך למרמור אצל העובדים.
לגבי עישון – סטטיסטיקות מקובלות כיום לגבי עישון טוענות שעובד מעשן מבזבז כשעה מתוך יום העבודה על עישון (מדובר על ממוצע עישון של כקופסת סיגריות ליום). לפי רוח החברה ניתן להמליץ לעובדים מעשנים ללכת לסדנאות לגמילה מעישון ולפי כמות המעשנים בחברה ניתן לשקול להזמין סדנה כזו. מעניין לדעת שקופות החולים מממנות כיום סדנאות לגמילה מעישון.
3. עידוד פעילות גופנית – ניתן להוציא "אמנת פעילות גופנית" שעליה חותם כל עובד בחברה. מעבר להגדרת החשיבות של הפעילות הגופנית, ה"אמנה" מגדירה את הזמן שהחברה "מוותרת" עליו לטובת העובד ואת ה"התחייבות" של העובד לקיים פעילות גופנית. כמובן שהכל מתבצע ברמה הצהרתית בלבד, שהרי מצד אחד בחברות היי-טק אין ממש "ויתור" על שעות עבודה שכן ושעות העבודה ארוכות בכל מקרה ומצד שני אין תוקף משפטי להתחייבות העובד לבצע פעילות גופנית.
דוגמא למבנה "אמנת פעילות גופנית" יכול להיות: הצהרה על החשיבות של נפש בריאה בגוף בריא, הצהרה לגבי ויתור על שעתיים עבודה בשבוע מצד החברה והתחייבות העובד לקיים שתי פעילויות בשבוע בהיקף של שעה (נטו) כל אחת. יש לשים לב שעל כל התחייבות שכזו חותמים שניים – העובד ומנכ"ל החברה. החשיבות שדווקא מנכ"ל החברה יחתום (או בחברות גדולות סמנכ"ל) גורמת לעובדים להבין שהנושא חשוב לחברה ושהחתימה שלהם על המסמך אכן מחייבת.
על מנת לא להפוך את העניין לתירוץ ליציאה מוקדמת של עובדים, חשוב לתמוך בפעילות הגופנית לאורך זמן על ידי פעילויות נלוות כמו ארגון ימי ספורט (בשיתוף משפחות העובדים), קיום הליכה משותפת פעם בחודש וכיוצ"ב.
תפעול4יו מספקת ללקוחותיה שירותי תפעול ואדמיניסטרציה מקצועיים וביניהם גם שינוי תהליכים ארגוניים ויצירת אווירה חיובית במשרד. אשמח לענות על שאלות בנושא כאן או במייל.
שלכם,
מירי

הוצאות נסתרות – בור ללא תחתית

הוצאות נסתרות מוגדרות כהוצאות קטנות שלא שמים אליהן לב במהלך החוזה ולאחר מכן מתווספות לחשבון החודשי. דוגמאות קלאסיות הן "תוספות ללא עלות" בעסקאות טלפוניות כגון – שירותי תמיכה נוספת, תוספות עבור עדכונים, סעיף עדכון סכומים בהתאם למדד וכיוצ"ב. התוספות האלו הן הן הבסיס להכנסות העצומות של חברות הסלולר, חברות התקשורת, חברות הדלק והבנקים.

חשוב להקפיד שלא לטעות ולחתום על "הוצאות נסתרות" עוד בעת החתימה על החוזה הראשוני היות ולרוב אף אחד לא טורח לבדוק את החיובים השוטפים. רק כאשר עושים בדיקה מקיפה של ההוצאות, ה"הוצאות הנסתרות" מתגלות – כמובן לאחר שכבר הוצאנו כסף טוב לחינם.

להלן שני מקרים לדוגמא שנתקלתי בהם לאחרונה אצל לקוחות:

  • שירות "שיר בהמתנה" של חברות הסלולר – כאשר מתקשרים למנוי שומעים מנגינה במקום צליל המתנה רגיל. המנגינה הזו ניתנת בחינם למספר חודשים ולאחר מכן כ-7 ש"ח מדי חודש (לי במעמד הרכישה לא אמרו שזה עולה או יעלה כסף). בחשבון חודשי כמעט ואף אחד לא שם לב לזה, אבל במצטבר לחברה קטנה עם 7 מכשירים סלולריים מדובר על כ-600 ש"ח לשנה…..
  • חברת בזק מספקת נתב אלחוטי (נתב Wi-Fi) ב-36 תשלומים. אותם אנשים שקנו את הנתב האלחוטי מחברת בזק לא יודעים שיחד עם הנתב הם קנו גם "שירות תמיכה" המכיל שני שירותים שונים – הראשון שירות אחריות והשני שירות תמיכה טלפוני. בבדיקה מקרית 100% מהאנשים ששאלתי לא ידעו שקיימת אחריות יצרן בשנה הראשונה של הנתב ומעטים נזקקו לתמיכה הטלפונית בהגדרת הנתב (בייחוד שהספרון המצורף מסביר היטב איך לעשות זאת).

 

והתשלום הנסתר? התשלומים על שירות התמיכה לנתב שמספקת חברת בזק מבוצעים כך: 1.90 ש"ח לחודשיים ראשונים, 9.90 ש"ח לחודש למשך חצי שנה ומרגע זה 16.90 ש"ח לחודש!!! מיותר לציין שאף אחד לא טורח לספר ללקוח שהאחריות העודפת (מעל אחריות היצרן) תעלה לו כ- 101 ש"ח נוספים בחצי השנה השניה ובסך הכל 145 ש"ח בשנה הראשונה עבור שירות התמיכה לנתב האלחוטי – שירות שרוב חבריי היו מעדיפים לוותר עליו בשמחה לו היו יודעים שהוא שם.

לכן ההמלצה היא שבעת חתימת החוזה יש להיזהר מכל "הוצאה נסתרת" – תוספת שניתנת בחינם ועולה לאחר מכן כסף רב.

שלכם,

מירי

גייסת? מה עכשיו?

לאחרונה נפגשתי עם  יזמי הייטק שגייסו כסף ממשקיעים. הם מגיעים עייפים אבל שמחים – עבדו קשה על המצגות, עברו ייסורים ב"כמה (אחוזים) לתת תמורת כמה (כסף) לקבל", פיתחו אב-טיפוס וקיבלו את הכסף. הבלוג הזה נכתב אחרי שהבחנתי שהפעולות הראשונות לאחר קבלת הכסף הן קריטיות ויכולות לחרוץ את גורל החברה להישאר קטנה, להיות חברה בינונית או לפרוץ את המחסום ולהפוך לחברה גדולה.

מדובר על סידור החברה ובשפה של יום יום – אדמיניסטרציה מקצוענית. אומנם זה אינו תנאי מספק כדי להפוך לגוגל הבאה, אבל בהחלט הינו תנאי הכרחי! ללא יסודות תקינים וחזקים אף "חבורה" של תוכניתנים בורקי-עיניים לא תהפוך לחברה גדולה. ללא ביסוס החוזים המשפטיים בין העובדים, יחסי עובד-מעביד, ראיית חשבון והנהלת חשבונות תקינים ועוד, הבסיס שעליו חיה החברה הצעירה יהיה רעוע ולא יספק את התמיכה הנדרשת בהמשך היום.

נכון, אני יודעת שהאדמיניסטרציה ולהפוך את הסטארט-אפ לבניין יציב זו לא הדאגה הראשונה של יזמים שגייסו כסף, אבל מנסיון של שנים זהו נושא קריטי. גייסתם כסף? קחו ייעוץ – קחו חברה בעלת נסיון של אדמיניסטרציה מקצוענית ועבודה עם חברות היי-טק, ו אל תזניחו את הנושא.

לכן אם יש לכם סטארט-אפ וגייסתם כסף, אתם צריכים לדאוג באופן מיידי לפחות לדברים הבאים:

  1. יחסי עבודה – סידור חוזי עבודה בין החברה (יש ישות כזו, והיא לא אתם!) ובין העובדים. סידור החובות והזכויות של כל עובד, סגירת זכויות סוציאליות והפרשות בחוזי עבודה תקינים וקבילים משפטית (ולא מפית או נייר שעליו משורבטים דברים לא סגורים), סגירת כפיפות ארגונית והגדרת מנכ"ל. במהלך השלב הזה יש לקחת החלטות לגבי מהם הקווים הכלליים של ההעסקה בחברה (לדוגמא: מינימום הפרשות סוציאליות או הפרשות כנהוג בהייטק, עם/בלי רכבים לעובדים, עם/בלי גילום הוצאות וכיוצ"ב). כמו כן יש לדאוג לכלול סעיפים של הגנה על קניין רוחני וסודיות בכל חוזי ההעסקה. כל טעות בשלב זה עלולה להיות קריטית בשלב מאוחר יותר – ראו את הסרט "הרשת החברתית" על פייסבוק בעניין.
  2. הנהלת חשבונות וראיית חשבון לעסק – כזו שתהיה המתאימה ביותר לעסק שלכם. רוב העסקים לא שמים לב שהנהלת החשבונות צריכה להתאים לאופי העסק (וכך גם התשלום עבורה) ובייחוד שרואה החשבון של העסק צריך להבין מה אתם עושים ולהיות מקצוען בעניין ובתחום. במקרים רבים רואה החשבון מחליף את מנהל הכספים (CFO) – בייחוד בחברות קטנות וההתייעצות בו הופכת להיות קריטית. יש לבחור הנהלת חשבונות ורואי חשבון רלוונטיים ומתאימים לאופי העסק ולאופי שלכם. אם לא קיבלתם המלצות על רואה החשבון שלכם מחברים מהתחום – שיקלו שוב האם הוא המתאים ביותר עבורכם והאם הוא יהיה זה שיעזור לכם מול המשקיעים בגיוס הבא.
  3. כל ה- Facilities שאינם העסק עצמו – משרדים, מכוניות, דלקנים/פזומטים, סלולריים וכו' – את כל החוזים צריך לסגור בצורה מיטבית שכן באופן מפתיע זהו הבסיס של העסק שלכם. ברוב המקרים שגיאות שנעשו בשלב הראשוני מתגלות רק כאשר משהו לא בסדר – ואז כבר מאוחר מדי לתקן. בנוסף, מכיוון שלא מדובר על דברים שהם ב"ליבת העסק", יש נטייה להרחיב את החוזים בלי בדיקה – הוספת רכב נוסף על בסיס החוזה הקיים או הוספת מכשיר סלולר נוסף נעשית ללא מחשבה רבה. לכן יש לדאוג מההתחלה שהחוזים דואגים למצב של התרחבות. ברוב החוזים יש התחייבות ארוכת טווח (לרוב 3 שנים) ולכן הדאגה להתרחבות מהיום הראשון הינה קריטית ומוטב שתיעשה על ידי מישהו מנוסה.
  4. ניהול ספקים ולקוחות – גם אם בהתחלה אין כמעט ספקים וברוב המקרים גם לא לקוחות, חובה לבנות תשתית לניהול כספים יוצאים ונכנסים. ללא תשתית כזו מובטח בלאגן וכעס של המשקיעים. שימו לב – ניהול כספים אינו תפקיד של רואה החשבון ולא של מנהלת החשבונות – אלא שלכם!

מנסיוני, משקיעים אוהבים לראות חברה מסודרת ולכן ניהול תזרים מזומנים, משיכות וכניסות של כספים בצורה המקובלת – מבטיחים שביעות רצון ובעיקר שקט נפשי של המשקיע.

זהו, אחרי שסידרתם את הכל כך שהחברה תוכל להיות גדולה ויציבה, מה שנשאר זה להתחיל לעבוד.

ב ה צ ל ח ה

אלוהים נמצא בפרטים הקטנים

אנקדוטה: חיפשתי את הביטוי "douze pointe" ("דוז פואה") הזכור מטקסי ה-אירוויזיון השונים.

גוגל הציע תרגום לאנגלית, שנראה תקין:

Google Translation from French to English

אבל… בתרגום לעברית נעלמו במפתיע שתי נקודות כפי שאפשר לראות:

Google Translation from French to Hebrew



בבדיקה נוספת התגלה שהחשבונאות של גוגל לא נעצרת בצרפתית. למרות ש – Twelve באנגלית הופך להיות "שתים עשרה" בעברית, הרי ש-Twelve Points הופך להיות "עשר נקודות":

Google Translation from English to Hebrew

חשבונאות מתקדמת במספרים קטנים

ומה המסקנה?

שתמיד צריך לבדוק את נוסחאות הבסיס היטב. במקרה הזה מישהו תרגם ביטוי בטעות וקרתה טעות מצחיקה (אבוי – יש לגוגל אפשרות לתרגם מיילים שלמים, רק לחשוב על הזמנת רכש שבה רשום "Twelve Millions"…), אבל לעיתים רבות אנחנו מסתמכים על אקסלים מורכבים עם עשרות נוסחאות – ולא בודקים אותן. גם אקסל מורכב שמשמש אותנו שנים רבות יכול להכיל שגיאות בנוסחת הבסיס.

חומר למחשבה….

מירי

שיטות בטוחות להסתבך עם לקוחות

שיטות בטוחות להסתבך עם לקוחות

יצא לי השבוע לראות מייל שכתב מתכנת בתשובה לשאלה של לקוח – התשובה היתה מצויינת, רק שהתאריך היה חודש (!!!) אחרי המייל המקורי. שאלתי אותו למה הוא ענה אחרי חודש והתשובה היתה – "כי זה לא היה דחוף ללקוח".

מניסיוני הסברתי לתוכניתן ולמנכ"ל החברה שישנן שתי נקודות חשובות עם עבודה מול לקוחות  – ראשית, לענות על מיילים אחרי חודש זו דרך בטוחה לעצבן לקוח בקלות ולא לקבל הזמנות המשך ושנית – מיילים כאלו נאספים ליום סגריר. כשהלקוח כועס הוא אוסף את כל המיילים האלו ואומר – תשמעו, אתם לא נותנים לי יחס, הנה מייל ששלחתי וקיבלתי תשובה אחרי חודש…..

אז ראשית הנה הדברים שאסור לעשות ביחסי ספק לקוח ומייד לאחר מכן השיטה/הטריק האולטימטיבי לשמירה על יחסים טובים עם הלקוח.


המשך קריאה…

אישור ניכוי מס במקור וניהול ספרים – השיטה החדשה

במסגרת השיטה החדשה שהונהגה על ידי רשות המיסים, מתחילת 2010 לא יודפסו ולא יישלחו באמצעות הדואר אישורים על ניכוי מס במקור וכן לא יישלח באמצעות הדואר אישור ניהול ספרים. במקום השיטה הישנה היום יש להפיק את האישורים באמצעות אתר האינטרנט של מס הכנסה.

לאור בקשות של לקוחות הפקתי מדריך קצר ובו מתוארות הפעולות הנדרשות להפקת אישורי ניכוי מס וניהול ספרים – צעד אחרי צעד.
לקבלת המדריך יש למלא את הפרטים הבאים:


דואר אלקטרוני
שם


הערה חשובה: נשאלתי פעמים רבות האם זה בסדר להדפיס את הפלט שמופיע על המסך של אתר רשות המיסים – התשובה היא לא. יש להדפיס את האישור ב-PDF, כפי שמפורט במדריך.

תודה,

מירי